Klinischen Kinderpsychologie (3. korr. Aufl.). Gottingen: Hogrefe.
Price, R. H., Cowen, E. L, Lorion, R. P. & Ramos-McKay, J. (1989). The search of effective prevention
programs. What we learned along the way. American Journal of Orthopsychiatry, 59, 49-58.
Rapport, M. D., Denney, C., DuPaul, G. & Gardner, M. J. (1994). Attention deficit disorder and
methylphenidate: Normalization rates, clinical effectiveness, and response prediction in 76 children. Journal of
the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 33, 882-893.
Rogers, S. (1996). Early intervention in autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 26, 2,
243-246.
Saile, H. (1996). Zur Indikation von psychologischer Behandlung bei Kindern mit Aktivitats- und
Aufmerksamkeitsstorungen. Kindheit und Entwicklung, 5, 112-117.
Schmidt, M. H. & Brink, A. (1995). Verhaltenstherapie und Pharmakotherapie. Kindheit und
Entwicklung, 4, 236-239.
Schopler, E. & Olley, J. G. (1981). Comprehensive educational services for autistic children: The
TEACCH model. In C. Reynolds & T. Guthins (Eds), Handbook for school psychology (pp. 113-156). New
York: Wiley.
Sheman, C. (1995). Fluvoxamine improves adult autism's core effects. Clinical Psychiatry News, 8, 13-
15.
Shore, D. L, Silva, P. A. & Adler, C. J. (1987). Factors associated with reading plus spelling retardation
and specific spelling retardation. Development in Medicine Child Neurology, 29, 72-84.
Speltz, M. L., Varley, C. K., Peterson, K. & Beilke, R. L. (1988). Effects of Dextroamphetamine und
contingency management on a preschooler with ADHD an oppositional defiant disorder. Journal of American
Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 27, 175-178.
Tolan, P., Guerra, N. & Kendall, P. (1995). A developmental-ecological perspective on antisocial
behavior in children and adolescents: Toward a unified risk and intervention framework. Journal of Consulting
and Clinical Psychology, 63, 579-584.
Tuma, J. M. (1989). Mental health Services for children. The state of the art. American Psychologist, 44,
188-199.
Warschburger, P. & Petermann, F. (1997). Kinderverhaltenstherapie: Neue Trends am Beispiel der
aggressiven Storung. In F. Petermann (Hrsg.), Kinderverhaltenstherapie, Grundlagen und Anwendungen (S.
86-126). Baltmannsweiler: Schneider.
Weissbourd, B. & Kagan, S. L. (1989). Family support programs: Catalysts for change. American
Journal of Orthopsychiatry, 59, 20-31.
Weisz, J. R., Weiss, B., Han, S. S., Granger, D. A. & Morton, T. (1995). Effects of psychotherapy with
children and adolescents revisited: A meta-analysis of treatment outcome studies. Psychological Bulletin, 117,
450-468.
Глава 40. Расстройства в пожилом возрасте
40.1. Классификация и диагностика
Андреас Крузе
1. Классификация
К наиболее важным психическим расстройствам в пожилом возрасте относятся различные
формы деменции (прежде всего деменция при болезни Альцгеймера и сосудистая деменция), депрессии,
тревожные расстройства и соматизированные расстройства.
1) Деменции (МКБ-10: F00-F03). Они подразделяются на:
- деменцию при болезни Альцгеймера (МКБ-10: F00; DSM-IV: 290.хх);
- сосудистую деменцию (МКБ-10: F01; DSM-IV: 290.хх);
- смешанные формы двух предыдущих деменций (МКБ-10: F00.2; DSM-IV:
кодировка
специфической этиологии);
- деменцию, вызванную иными причинами, нежели болезнь Альцгеймера или церебральные
сосудистые заболевания (МКБ-10: F02; DSM-IV: 294.1);
- метаболические деменции, деменции как следствие авитаминоза, деменции как следствие
|